What's in a Bag - Try it, you'll like it!

What's in a Bag - Try it, you'll like it!

oktober 09, 2014

Digitale Detox

Hoever zit jij erin?


De online wereld is momenteel volledig geïntegreerd in ons leven, het hoort er bij. We leven in een snelle wereld en alles veranderd continue om ons heen. We zijn druk met werk, gezin, sport en Social Media.
Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone, tablet of iPad zodat de online wereld continue beschikbaar is. We lachen, we leren, we gluren, we turen, we kletsen, we vinden heel veel dingen leuk, we delen, we verkopen en we maken nieuwe vrienden. En ik, enorme fan van sci-fi voornamelijk Star Trek, ik doe daar ook gretig aan mee! Wat een wereld! 


Al die mogelijkheden, al die knopjes die mij van de ene naar de andere online plek brengt. Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, Google+, Tumblr, whatsapp, berichten, mail, mail en nog meer mail. 

De online wereld en Social Media verschaffen ons zoveel informatie maar willen we het wel allemaal weten? Al die prikkels zorgen er soms voor dat mijn hoofd vol zit met overbodige informatie. 

Ik zal niet ontkennen dat Social Media mensen verbindt op een geheel nieuwe manier. Ook voor mij zijn deze tools onmisbaar en worden ook flink ingezet om de doelgroep te bereiken, nieuwe producten te introduceren en om een plekje op de digitale snelweg te claimen. En een online winkel betekend ook meer online handelingen. 
Ik krijg enorm veel inspiratie op Pinterest, en Instagram vind ik een hele fijne manier om contact te maken en te houden met vrienden en klanten.

Maar op een gegeven moment had ik er een beetje genoeg van. Ik kreeg ook commentaar van mijn kinderen ik was meer bezig met mijn online-wereld dan de wereld om mij heen. En gezien het kopiërende gedrag van mijn kinderen besloot ik om mijn smartphone even in mijn tas te laten, de iPad uit te zetten en geen laptop meer op tafel.

Meer aandacht voor de echte wereld om mij heen, beter luisteren naar de wereld om mij heen. En toen zag ik het pas, de hedendaagse zombie-cultuur, het smartphone-gedrag en de beleefdheid-vormen of liever het ontbreken hiervan. Ik schrok enorm, ook omdat ik hier zelf aan deelnam. 

8 op de 10 mensen staren alleen maar naar hun mobiel of pakken deze snel bij elk moment van wachten, verveling of ongemakkelijk moment
Ik zie mensen fietsend, autorijdend, in restaurants, tijdens het afrekenen, in een winkel, op verjaardagen, in de kroeg. Overal en altijd met hun mobiel, en soms gaat het er behoorlijk onbeleefd en zelfs gevaarlijk aan toe. 


(Bron:Pinterest)

In een restaurant heb ik verbaasd een stel bekeken dat allebei bezig was met hun mobiel! Ze waren druk bezig om hun bordje prak, met filter, op Facebook te plaatsen en om de 5 minuten werd er gekeken hoeveel likes daarop waren gekomen. Het was eigenlijk een beetje gênant.
Vinden we de prikkels die we online krijgen nu interessanter dan de prikkels uit de echte wereld?

In ieder geval heb ik genoeg gezien om te realiseren dat op bepaalde momenten een smartphone niet gepast is. Ik denk als je goed om je heen kijkt je snapt wat ik bedoel. Ieder zijn ding natuurlijk, vrijheid van meningsuiting. 

Het enige wat ik wil meegeven is: "Vergeet niet de wereld om je heen, deze schreeuwt soms om een like!"



Unplug Every Day -What's in a Bag- Your Thoughts

 Unplug Every Day

Geen opmerkingen:

Een reactie posten