What's in a Bag - Try it, you'll like it!

What's in a Bag - Try it, you'll like it!

april 30, 2015

MOEDERDAG


Ik moet eerlijk bekennen, ik heb een beetje moeite met Moederdag. 


Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk als ik op zondagochtend mijn twee mini me's voor mij zie, overladen word met kusjes, de heerlijk, zelfgemaakte prutswerkjes krijg en mijn oren het engelengezang geduldig aanhoren met liedjes of gedichtjes. Mijn hart word overladen met liefde.


Ik koester deze frutsels, gezang en poëtische probeersels van mij kroost.Nadat ik, misschien, een ontbijtje heb gehad, want manlief doet ook niet echt mee, is het "feest" snel over, Ik word genadeloos uit mijn  "one minute of fame" gerukt. De slaapkamer ligt vol met kruimels, hagelslag, knuffelbeesten, koffievlekken en ineens ruziënde zusjes. Ik kijk nog even naar mijn trofeeën van verdiende liefde en strompel naar de badkamer waar een hunkerende wasmachine en overbeladen wasmand beide wachten op mijn liefdevolle aandacht.


Ik heb geen pretenties, moederschap hoort bij het krijgen van een kind. Nadat mijn eerste kind was geboren, of hoe ik het altijd omschrijf: zodra je kind is geboren heeft je hart armen en benen gekregen en loopt het rond in die enge, verraderlijk wereld waar niks is wat het lijkt. Het is mijn taak dat dat hart niet vertrapt, gepijnigd of verguist wordt. Ik moet dat hart beschermen, verzorgen en de beste kansen bieden. Beschermen voor het gevaar maar ook de prachtige dingen laten ervaren. Dat is mijn taak samen met mijn partner en wij doen dat! 

Ik krijg regelmatig een spiegel voor, ik word getest, ik word uitgedaagd, mijn geduld wordt op de proef gesteld, ik laat af en toe wat opvoedkundige steekjes vallen, de troep is chronisch en slaap word mij regelmatig ontnomen. Maar wat een avontuur! 

Ik ben eens op zoek gegaan naar waar Moederdag nu vandaan komt en wie dat verzonnen heeft. En waarom. Want wat mij ergert zijn de talloze reclamefolders die volstaan met huishoudelijke producten Voor Moederdag. Anno 2015 hebben wij als moeder en als vrouw schijnbaar nog steeds een ouderwetse rolverdeling van schoonmaken, poetsen, wassen, strijken en mond houden...

Alsof je kinderen die reclamefolders zien en naar de winkel rennen om dat voor hun Lieve mama te kopen. No way...Geef mij maar s'ochtends vroeg opgewonden kinderen die hun prachtig knutsels te voorschijn halen, trippelende voetjes in de gang, hard fluisterend naar mama's kamer, die net doet alsof zij nog slaapt. Verrast door mijn kinderen, knutsels, kusjes en koffie. En daarna een break van de dagelijkse was sessies. Of een langere break zoals een dagje weg, weekend mag ook, een week is nog beter. Want al ben ik een moeder soms is het ook fijn om me even los te maken van al die verantwoordelijkheden. Even opladen, alleen of samen met je partner of vriendinnen dat heb je gewoon nodig en dat zorgt ervoor dat je een leuke moeder blijft!





Oorsprong Moederdag


Het vereren van moeders is een veel oudere traditie dan de moderne Moederdag en gaat terug op de moedercultus in het klassieke Griekenland.

De katholieke Kerk kent een lange traditie van verering van Maria, de moeder van Jezus.
In het Verenigd Koninkrijk is  Mothering Sunday een christelijke feestdag, te vieren op de vierde zondag in de Vastentijd, de aanloop naar Pasen, waaruit de huidige Britse variant van Moederdag is geëvolueerd. In 1644 was er in Engeland voor het eerst sprake van een Moederdag zonder kerkelijke achtergrond.

Pas in het midden van 19e eeuw werd Moederdag in Amerika geïntroduceerd. In 1870 startte rechter  Julia Ward Howe uit Philadelphia een grote publiciteitscampagne voor Moederdag, een dag die in het teken moest staan van  pacifisme en ontwapening door vrouwen. Het succes kwam echter pas nadat Anna Marie Jarvis in 1907 Moederdag begon te promoten als een dag van waardering voor moeders.

In 1908 organiseerde Anna Jarvis (1864-1948) uit Grafton, West Virginia de eerste Moederdag, vooral om haar moeder Ann Reeves Jarvis te herdenken die in de Amerikaanse Burgeroorlog zogenaamde Mother's Day Work Clubs had georganiseerd om voor voedsel en medicijnen voor hulpbehoevende moeders te zorgen. Het idee sloeg aan, en Jarvis zette door om meer mensen over te halen. In 1914 besloot president  Woodrow Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan Mother's Day zou zijn, een nationale feestdag.

De feestdag heeft zich in zijn huidige vorm vanuit de Verenigde Staten over de rest van de westerse wereld verspreid. In Nederland begon de traditie rond 1925.

De Amerikaanse Moederdag was nog niet bekend toen de Antwerpse, liberaal denkende kunstenaar en bestuurder Frans Van Kuyck (1852-1915) in 1913 een Moederdag introduceerde op 15 augustus, de feestdag van Maria, sinds 1124 de patrones van de stad. Het was de dag van de grote Mariaprocessie.

Volgens de Antwerpse bestuurder was de sociale orde in het begin van de eeuw grondig verstoord door de ingrijpende modernisering. Zijn remedie: het herstellen en cultiveren van de waardigheid van de familie. Hiervoor moest volgens Van Kuyck alles ingezet worden op het in beeld brengen van de rol van de moeder in het gezin en de maatschappij. Een speciale dag leek hem een ideale techniek. Van Kuyck mobiliseerde de plaatselijke pers en de scholen, publiceerde een scenario en zette een propagandacomité aan het werk. De kinderen en vader moesten moeder verrassen met versieringen, gelegenheidsversjes, bloemen, speciale broodjes en zelfs juwelen.

Bron: Wikipedia

Note: Op 5 mei komt er nog een blogbericht omtrent Moederdag online. Omdat ik vind dat alle moeders een break verdienen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten